W dniu 15.03.2012 r
odbyło się Sympozjum Pedagogiczne „WSPÓŁCZESNY ŚWIAT DZIECKA - OTOCZENIE
WSPIERAJĄCE CZY DESTRUKCYJNE?” zorganizowane przez Naukowe Koło Pedagogiczne
„Paidagogos” pod patronatem Rektora MWSE w Tarnowie prof. dr hab. Michała Woźniaka
oraz Kanclerz MWSE mgr Zofię Kozioł. Na Sympozjum
zostały poruszone tematy związane z otoczeniem, w którym wzrasta dziecko i
które wywiera na niego wpływ determinujący jego przyszłość. Pierwsza
prelegentką była Gertruda Gałek, członek Koła
„Paidagogos”, która przedstawiła prezentację pod tytułem: „ Świat dziecka, bańka
mydlana czy zgniłe jajo”, scharakteryzowała w nim na nierówności i zagrożenia
istniejące w świecie, które utrudniają dzieciom pełny rozwój i wykorzystanie
tkwiącego w nich potencjału, oraz obszary potencjalnych zdolności dziecka,
które mogą zostać ograniczone poprzez nieodpowiednie działania dorosłych.
Kolejne wystąpienie dotyczyło niezwykle istotnej i wzbudzającej emocje kwestii
dojrzałości dzieci do rozpoczęcia nauki szkolnej, mgr Agnieszka Podbilska
reprezentująca Uniwersytet Rzeszowski oraz Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej,
zaprezentowała referat „Pomyślny start szkolny dziecka a zmieniająca się
podstawa programowa", wskazała na nieprzygotowanie nauczycieli do
stawiania diagnoz szkolnej gotowości dziecka, ograniczenia systemu edukacji
utrudniające 6-latkom podjęcie nauki, zagubienie rodziców oraz niedojrzałość
dzieci do rozpoczęcia nauki. Następnie zabrała głos Karolina Seremet
reprezentująca Szkołę Podstawową im. Świętej Rodziny w Warszawie, przedstawiła
referat „ Czy mogę polecieć, jeśli będę machał rękami?”, wskazała w nim znaczenie wychowawcy będącego
przewodnikiem wychowanka w odnajdywaniu prawdy, poszukiwaniu odpowiedzi na
dręczące go pytania, który swoją autentycznością i prawością stanowić będzie
dla wychowanka autorytet. Kolejnym prelegentem był Ks. Karl T. Stehlin z
Fundacji im. Ojca Damiana de
Veuster, w swoim referacie „Wychowanie do cnót we współczesnej szkole”,
odwołując się do koncepcji cnoty (arete) o której pisali starożytni filozofowie
min. Arystoteles wskazywał na uniwersalne zalety cnót oraz ich znaczenie w
procesie wychowywania dziecka na wartościowego i prawego człowieka. Następnie
wystąpiła Marta Falińska (Prezes KN „Paidagogos”) z prezentacją „ Najbliższe
otoczenie człowieka, jako istota środowiska wychowawczego”, przedstawiła w niej
istotę otoczenia oraz sposób postrzegania go przez dzieci, wśród których
przeprowadziła wywiad w pięciu publicznych przedszkolach. Reprezentantki Uniwersytetu
Jana Kochanowskiego w Kielcach Iwona Wolańska oraz Katarzyna Ziółek, wystąpiły
z prezentacją „ Rodzina a aksjonormatywny aspekt wychowania”, która uświadomiła
słuchaczom znaczenie środowiska rodzinnego w procesie wychowania oraz rolę norm
i wartości przekazywanych dzieciom przez rodziców. Następną prelegentką była mgr
Gabriela Bocheńska, która wygłosiła referat„ Rewalidacja dziecka specjalnej troski
rodzinie”, który był wynikiem jej doświadczeń zawodowych z kontaktu z dziećmi
specjalnej troski, wyjaśniła jakie trudności przeżywa rodzina w której rodzi
się niepełnosprawne dziecko oraz jak powinna przebiegać rewalidacja dziecka niepełnosprawnego.
Kolejnym prelegentem był mgr Andrzej Król, który zaprezentował prezentację „Transgresywne
nadzieje i transgresywne zagrożenia współczesności”, przedstawił w niej istotę
transgesji będącej przekraczaniem ustalonych norm, burzeniem określonego
porządku i otwieraniem się na nowe. Następnie Paweł Grochal przedstawił
nieformalną grupę rekonstrukcyjną odtwarzającą umundurowanie armii brytyjskiej
oraz jej historię i wydarzenia w których uczestniczy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz