czwartek, 5 lipca 2012

Sympozjum Pedagogiczne „WSPÓŁCZESNY ŚWIAT DZIECKA - OTOCZENIE WSPIERAJĄCE CZY DESTRUKCYJNE?”


W dniu 15.03.2012 r odbyło się Sympozjum Pedagogiczne „WSPÓŁCZESNY ŚWIAT DZIECKA - OTOCZENIE WSPIERAJĄCE CZY DESTRUKCYJNE?” zorganizowane przez Naukowe Koło Pedagogiczne „Paidagogos” pod patronatem Rektora MWSE w Tarnowie prof. dr hab. Michała Woźniaka oraz Kanclerz MWSE mgr Zofię Kozioł. Na Sympozjum zostały poruszone tematy związane z otoczeniem, w którym wzrasta dziecko i które wywiera na niego wpływ determinujący jego przyszłość. Pierwsza prelegentką była Gertruda Gałek, członek Koła „Paidagogos”, która przedstawiła prezentację pod tytułem: „ Świat dziecka, bańka mydlana czy zgniłe jajo”, scharakteryzowała w nim na nierówności i zagrożenia istniejące w świecie, które utrudniają dzieciom pełny rozwój i wykorzystanie tkwiącego w nich potencjału, oraz obszary potencjalnych zdolności dziecka, które mogą zostać ograniczone poprzez nieodpowiednie działania dorosłych. Kolejne wystąpienie dotyczyło niezwykle istotnej i wzbudzającej emocje kwestii dojrzałości dzieci do rozpoczęcia nauki szkolnej, mgr Agnieszka Podbilska reprezentująca Uniwersytet Rzeszowski oraz Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, zaprezentowała referat „Pomyślny start szkolny dziecka a zmieniająca się podstawa programowa", wskazała na nieprzygotowanie nauczycieli do stawiania diagnoz szkolnej gotowości dziecka, ograniczenia systemu edukacji utrudniające 6-latkom podjęcie nauki, zagubienie rodziców oraz niedojrzałość dzieci do rozpoczęcia nauki. Następnie zabrała głos Karolina Seremet reprezentująca Szkołę Podstawową im. Świętej Rodziny w Warszawie, przedstawiła referat „ Czy mogę polecieć, jeśli będę machał rękami?”,  wskazała w nim znaczenie wychowawcy będącego przewodnikiem wychowanka w odnajdywaniu prawdy, poszukiwaniu odpowiedzi na dręczące go pytania, który swoją autentycznością i prawością stanowić będzie dla wychowanka autorytet. Kolejnym prelegentem był Ks. Karl T. Stehlin z Fundacji  im. Ojca Damiana de Veuster,  w swoim referacie  „Wychowanie do cnót we współczesnej szkole”, odwołując się do koncepcji cnoty (arete) o której pisali starożytni filozofowie min. Arystoteles wskazywał na uniwersalne zalety cnót oraz ich znaczenie w procesie wychowywania dziecka na wartościowego i prawego człowieka. Następnie wystąpiła Marta Falińska (Prezes KN „Paidagogos”) z prezentacją „ Najbliższe otoczenie człowieka, jako istota środowiska wychowawczego”, przedstawiła w niej istotę otoczenia oraz sposób postrzegania go przez dzieci, wśród których przeprowadziła wywiad w pięciu publicznych przedszkolach. Reprezentantki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach Iwona Wolańska oraz Katarzyna Ziółek, wystąpiły z prezentacją „ Rodzina a aksjonormatywny aspekt wychowania”, która uświadomiła słuchaczom znaczenie środowiska rodzinnego w procesie wychowania oraz rolę norm i wartości przekazywanych dzieciom przez rodziców. Następną prelegentką była mgr Gabriela Bocheńska, która wygłosiła referat„ Rewalidacja dziecka specjalnej troski rodzinie”, który był wynikiem jej doświadczeń zawodowych z kontaktu z dziećmi specjalnej troski, wyjaśniła jakie trudności przeżywa rodzina w której rodzi się niepełnosprawne dziecko oraz jak powinna przebiegać rewalidacja dziecka niepełnosprawnego. Kolejnym prelegentem był mgr Andrzej Król, który zaprezentował prezentację „Transgresywne nadzieje i transgresywne zagrożenia współczesności”, przedstawił w niej istotę transgesji będącej przekraczaniem ustalonych norm, burzeniem określonego porządku i otwieraniem się na nowe. Następnie Paweł Grochal przedstawił nieformalną grupę rekonstrukcyjną odtwarzającą umundurowanie armii brytyjskiej oraz jej historię i wydarzenia w których uczestniczy.

























































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz